SaYaNG KamO DaN KamOOOOO...!!!!

My HeartBeat

26 January 2010

Sekadar Renungan...

Apa Punca Anak Derhaka

Sabda Rasulullah s.a.w

"Berguraulah dgn anak kamu kala usianya 1 hingga 7 thn. Berseronok dgn mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat".

Lepas 7 hingga 14 thn kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)" dimana yg nak dipukul tu? Tapak kakinya.... bukan muka, punggung, telinga dan di tempat2 yg sensitif.. itu salah...

"Jika dia bijak dan menang dlm sebarang pertandingan sekolah, ucapkan tahniah. Tidak salah kita cium atau peluk mereka sebagai tanda penghargaan. Kala umur mereka 14 hingga 21 thn, jadikan kawan. Tetapi selalunya usia beginilah ibu bapa mula merenggangkan hubungan dan ini menyebabkan anak derhaka".

Yang penting anak2 harus dilatih sembahyang jemaah bersama, latih cium tangan dan peluk penuh kasih sayang, maka mereka tidak akan tergamak menderhaka...

"Kebanyakannya anak2 yg lari dari rumah, berpunca daripada rasa bosan. Belum sempat letak beg sekolah, ibu dah suruh macam2. Si anak rasa tertekan dan menyampah dengan persekitaran rumahnya. Boleh disuruh tetapi berikan hak mereka di rumah. Yang penting dia balik ke rumah suka, dan pergi sekolah pun seronok.

"Mungkin ibu bapa punya alasan tidak rapat dgn anak2 kerana sibuk. Kita boleh cuba cara lain, balik ditengah malam, anak2 sudah tidur, pergi bilik dan cium dahinya. Hubungan rohani tetap subur, walaupun anak tidur tetapi jiwanya sentiasa hidup.

"Jangan kita tunjuk sikap kita yang panas baran, pemarah dan ada kuasa veto kepada mereka, jangan suka mengherdik mereka dengan perkataan "bodoh, kurang ajar, sumpah seranah dan sebagainya yang merupakan doa kepada mereka, inilah yg menyebabkan mereka derhaka kepada kita..........

p/s : tapi kekadang bila nak marah sgt, kita tak perasan kan tertinggi suara dgn anak2... Insyaallah pas ni aku akan cuba kontrol suara dgn anak2...

2 comments:

~~ciklinn~~ said...

TQ2 shre benda2 ni yerk.. tpai itulah mulut linn ni kan kak mmg takleh diam huhuhuh nak2 dua hero tu..adoiiii dah mcm tarzan dah mama nyer,,, huhhuh yg stresss sgt2 skrg ni....huaaaaaaa

zue @ annaleeya said...

samelah cam akak ni linn... kdg2 tuh x sedar dah jd tarzan kan... malu jerk org sbelah dgr.. hik3..