SaYaNG KamO DaN KamOOOOO...!!!!

My HeartBeat

01 June 2010

KoRaNG KeNaL TaK CeNDaWaN TaNDaN???

korang kenal tak cendawan tandan nih?????
mesti korang tak pnah tgk kan?????
best tau cendawan nih....
bentuk dia mcm cendawan yg kita beli biasa tuh....
tapi nih spesel sket, sbb jarang2 dpt mkn cendawan nih.....

cendawan nih abah haku kutip kt ladang klapa sawit...
dah namanya anak peneroka kan????
mestilah ader ladang kelapa sawit.... heheh!!!!

itulah sbb nama cendawan nih cendawan tandan...
sbb cendawan nih idup kt atas tandan2 kelapa sawit tuh....

korang penah makan tak????? sedap taw!!!!
mase balik kemaman mggu lepas, dpt ler aku mkn cendawan nih...
abah dah tau aku nak balik, terus pegi kutip cendawan nih byk2.... 
abah tau anak dia nih dah lama tak makan..... hehehe!!!!!
tenkiu abah.... kak chik jgk.. sbb tlg abah kutip... saayyyaaang kak chik...
tapi mmg best sgt lerrrr... aku ratah jerk!!


nih ler rupe cendawan tandan tuh...
tapi nih belum dimasak lagik...

nih yg dah dimasak.... masak air lada itam campur dgn pucuk cekur manis.... mmg sedappppp.....

selain tuh ader gak lauk masak lemak pucuk labu....
jarang bulih jumpa nih....
fuhhhhh..... mabeles!!!!

nih wajib ado masa mkn... klu tak, takde selera.... heheh!!!!
budu, sambal tempoyak dan ulaman.....

selain tuh ader lauk lain tapi tak snap sbb ikan goreng dan ayam goreng dah bese nengok dan mkn kan????? heheh!!

p/s : klu balik kg, makan mmg berselera jerk.... pastuh makan mmg tak hingat..... duk menternak lemak jerlah.... diet semua ke laut, ke longkang!!!!! ekekeke......

25 comments:

Orked said...

kite pun suka makan cendawan ni..kalu kat kg dia slalu tumbuh kat2 busut @ kawasan yg sewaktu dgnnya..sedap masak rebus..

Kite pn org kg..suka mkn bnda yg awak letak kat atas tue..kalu balik kg..makan nasi panas ngan lauk budu pun dah cukup..yummy..

LYaFRINA said...

sedapnyer!!!!!!!budu tu hok sedap. kalo makang dgn ikn singgang lagi best!!!

SyidaMislan said...

tak pernah mkn la cendawan ni. kat KL ada jual tak? nak try la..

~Siti Hajar~ said...

mcm pnh tgk cendawan tu tp xtaw la jenis cendawan yg sama ke tak? cendawan tandan yer, nti blk nk tya hubby tgk sbb FIL pun ada ladang kelapa sawit...

*kami anak2 beranak suka mkn cendawan, xkira la cendawan jenis apa pun, semua suka jer..

fazilzura said...

FULAWEIIII ..

dok trbyg2 makan dgn nasi panas2.. dap nye..

emmm rs cm penh nmpak cendawn tu .. tp yg ni ala2 cute gitu ..

zue @ annaleeya said...

orked,
mmg best kan lauk gini... lauk kg gini jarang jumpa.. dah jumpa mmg mkn tak hengat ler... heheh!!!

zue @ annaleeya said...

lya,
budu mmg no satu lya... takdok budu, dok beh ar makang nasik...

zue @ annaleeya said...

syida,
akak rase klu kat KL takde cendawan gini... tapi tak taulah kot2 ader... hehe...

zue @ annaleeya said...

siti hajar,
bese org tua mesti tau cendawan nih... tp tak tau ler kt sana org panggil cendawan ape...

anak2 akak pon mmg suke cendawan nih.. ndak2 alif, siap ratah gitu jerk...

zue @ annaleeya said...

fazilzura,
mmg sedap... mkn dgn nasi panas2 lagi sedap kan???

cendawan itu cute dan sedappppp.... heheh..

[-suziey-] said...

waaa lazat..nmpk cam cendawan bese ek:D

Zaidah said...

buat sup cendawan pun sedap...tapi zai tak tahulah nama cendawan nie...tpi pernah makan..

zue @ annaleeya said...

suziey,
bentuk dia mmg same suziey.. tapi rase ader lain sket.. pastuh susah nak jumpa klu kt kedai kan???

zue @ annaleeya said...

zaidah,
tak tau la kt tmpt lain panggil cendawan ape... pnah gak wat sup cendawan.. tapi bese wat dgn cendwan yg beli kt kedai tuh jerk...

Diamilikku said...

perghhh sedap tuh....haishhh....memang nak kena balik kg nih..terliur2 dah ni..nak masak kat sini memang takde ahhh...nak boikoy ahh blog akak selagi duk buh makanan terengganu ni...hahahaha

zue @ annaleeya said...

diamilikku,
hahaha.... sajer jer akak bg su panas sket... pastuh jgn lupe tnjuk kt mr papa, biar dia rasa berkobar sket nak balik ganu... heheh!!!!

jgn ler smp boikot blog ahkak nih.. blog nih tak berdosa tau!!! ekekek...

Nana said...

ala kak terlior tengok..
saya suka kulat sisir tau x?
yg tumbuh kt pokok2 tumbang tu..kecik2 je perap ngan serbuk kunyit goreng ngan telo letak abwang+cili api sedappp

zue @ annaleeya said...

nana,
mestilah akak kenal kulat sisir tuh nana... dah nama org kg kan!!! heheh...

akak pon suka kulat sisir tuh... kulat nih bese kt btg pokok getah yg tumbang.... mmg sedap klu goreng dgn telur dan cili api..

El-Zaffril said...

Uisk... sedapnye masak lomak

rynas said...

sedapnya makan budu ngan tempoyak..wpun bkn org Kelantan tp feveret sangat

zue @ annaleeya said...

el-zaffril,
mmg sedap zaffril.... jemput mkn... heheh!!!

zue @ annaleeya said...

rynas,
klu takde budu atau tempoyak mmg tak sah la.... tuh penambah selera tuh!!! wajib ado.... hahaha!!!

mamaaerish@eb said...

alamak sedapnyer... esp cendawan & budu tuh.... uwaaaaaaaaaaaaaaaaaa... mak buyong tringin nih... hu3

zue @ annaleeya said...

mamaaerish,
jgn gitu eb... sian plak kt shah kene carik nnti... huhu..

aiDieNa said...

Saya suka makan sumer tuuu... budu.. ulam.. and tempoyak is teh best! Memang membangkitkan selera sumer nieh!