SaYaNG KamO DaN KamOOOOO...!!!!

My HeartBeat

24 March 2010

Fadhilat Bercium????

ooooooo...... korang...... tgk title jerk terbuntang bijik mata sorg2... suka sgt..... cepat jer baca.... bkn korg jer, aku pon laju jerk baca tau.... hahaha....

aku gi jln2 blog adik nie td.... adik ni wat entry pasal bercium nih haaa.... adik @juera, akak kopipes yer.... dah mtk izin nih.... bkn ape, ahkak ni nak share dgn kwn2 ahkak yg da kawen jerk... hehehehe.... 

info nih korg... tp ingat yer... nih info berguna hanya utk org yg da kawen okehh... yg belum kawen jgn cuba2 okehh... mende nih mende sedap, nanti kang buat skali nak berkali2.... hahahaha....... ingat yer adik2 yg belom kawen.... ahkak wat entry nih utk org yg da kawen jerk... jgn plak ckp ahkak nih sruh korg bercium yer..... sdiri mau ingat okehh...

jadi kawan2ku yg da kawen.......... korang baca info nih yer.... pastuh balik umah, ajak suami korg b'cium hari2.... baik utk kesihatan tau...... selamat berciumla korang... miaahhhaaa.........

***********************************************************
  
 Ahli perubatan mendapati bahawa berciuman baik untuk kesihatan..... Bercium itu bukan hanya membuat seseorang merasa senang, tapi juga efektif melawan banyak penyakit. Apa saja keuntungan berciuman bagi kesihatan?

**********************

* Berciuman dalam waktu lama boleh membantu sistem sirkulasi kita. Ketika berciuman, detak jantung makin cepat hingga 110 degupan jantung per minit.

* Setelah berciuman, paru-paru bekerja lebih keras. Kira-kira 60 tarikan nafas per minit, dibandingkan dalam nafas normal, hanya 20 kali tarikan nafas per minit. ini baik untuk mencegah sakit paru-paru.

* Beberapa doktor gigi percaya, bahawa berciuman merupakan tindakan pencegahan gigi berlubang. Berciuman menstimulasi air liur yang boleh menghancurkan asam yang menutupi gigi.

* Berciuman yang berlangsung lebih dari 3 minit membantu kita melawan stress. Berciuman dalam waktu lama boleh menghancurkan hormon stress.
Lagi... dan lagi...... kelebihan berciuman .....huhuhu!

**************************************************************

1. Pasangan yang memberi ciuman perpisahan setiap pagi kepada pasangan hidupnya rata-rata memiliki waktu 5 tahun lebih lama dari yang tidak melakukan rutin ini.

2. Berciuman baik untuk mendorong kepercayaan diri. Membuat seseorang merasa dihargai dan memberi ketenangan diri.

3. Berciuman membakar kalori, 2-3 kalori per minit dan menggandakan tingkat metabolis. Ada yang mengatakan, bahwa dengan berciuman bergairahtiga kali per hari (setidaknya 20 detik per ciuman) boleh membantu menghilangkan berat badan.

4. Berciuman dikenal sebagai penghilang stress. Berciuman penuh ghairah boleh menghilangkan ketegangan, mengurangi energi negatif, dan memproduksi rasa sihat, menurunkan hormon stress.

5. Berciuman menggunakan setidaknya 30 otot wajah dan mencegah pipi kendur. Otot pipi yang menegang karena ciuman yang bergairah mampu membantu kulit lebih halus dan meningkatkan peredaran darah.

6. Berciuman baik untuk jantung, menurunkan tekanan darah dan kolesterol.

7. Mereka yang sering berciuman jarang mendapat masalah perut.

8. Selama berciuman, antibiotik diproduksi tubuh dikeluarkan melalui air liur. Air liur juga dipercayai sebagai anestetik yang membantu mengurangi sakit.



Gambar sekadar hiasan yer..... nih adegan dlm filem pisau cukur kann...

22 comments:

bukhairiah said...

huhuu...byk plak kbaikkannya ek..balik nie nk bcium ar..hehhehhhe
.er...cium pipi cane plak?

zue @ annaleeya said...

bukhairiah,
bercium dik jgn tak cium... cium pipi tuh, mukaddimah dia.. hahahah..

Intan said...

Ha ha...segera je baca ye tajuk "panas" nie :D

Nak kena call hubby soh balik cepat lah mcm nie...muah ha ha!

zue @ annaleeya said...

intan,
call skrg intan... soh balik cepat.. lambt2 kang, jem plak... pastu tidokan arissa awal2 k... hahahaha.....

~aSHa~ said...

eheheh mmg laju je sy klik tadi kak..bab cium2 ni cepat je saya..ahahaha

sy pun baca kat blog ajuera tadi...

jom la ramai2 kita bercium untuk mngelakkan sakit jantung..

eh ramai2 tu tapi pasangan masing2 ye...ehehhee

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

if camtu..suami sy akan umur 5 tahun lagi panjang dari sy sbb ari2 dia je cium sy sebelum g keje..uhuhuhuhhu

nak shium dia la plak esok..wekekke

zue @ annaleeya said...

akak pon cepat gak... positif jerk... hahaha... uduh pangai...

akak kopi pes dr ajuera td.. xpela kan... sharing is caring..

jom kita bercium ramai2... tp dgn suami masing2 yer... akak paling suke sbb bulih kuruskan bdn tuh.. hehehe...

zue @ annaleeya said...

rose,
jgn besok jer shium suami... hari2 eh... lg afdal... hahaha....

CRAZYBEAUTIFUL88 said...

best entry ni, akak suka

Ain said...

cium jangan tak cium...hahaha...

jangan cium depan public sudah...

malu kalau orang nampak tau...hehehe...

zue @ annaleeya said...

crazybeautiful88,
klu best... balik nanti jgn lupa wat eh... he3..

zue @ annaleeya said...

ain,
betul tuh ain... jgn wat tak hengat gi wat dpn public plak... nanti sape yg malu????? sdiri jwb k...

mamamiera said...

hehee.. penah gak bace info nih..
mmg cium2 nih baik utk kesihatan..
cuma dimana lokasinye.. pndai2lah laki bini itu nk cium2 kan..

alah cium tgn pon dah cukup membahgiakan org.. bile dah bahgia mistilah siaht jugak kan.. ;)

zh-ena said...

cium jgn tak cium hehehehhe

Diamilikku said...

ambaoi2 zue...kemain lagi entry yer...hehehhehe...btw...su selalu bercium tapi tak kurus2 pun...hahahahahahahahahhaha.......

zue @ annaleeya said...

mamamiera,
tau xpe zai... pandai2la cover tmpat tu kan... jgn main ikut dan jerk...

cium tgn tuh mmg wajibla kan... nak2 mase nak kuar gi keje...

zue @ annaleeya said...

zh-ena,
yeahhh dear... cium tau... balik krg cium lebey2 sket... hahaha...

zue @ annaleeya said...

diamilikku,
haahla.... nape erk??? cium nih kira peberetla... tp x kurus2 jgk.. wakakaka..

mamalieyna said...

hehehe..good info..bagus la kak, nk praktik selalu lah! ekeke...^_^

zue @ annaleeya said...

mamalieyna,
jgn tak praktik tau... klu abah arif tak cium, eina pi cium dulu... hahaha...

MamaDamia a.k.a Haiza said...

hahaha baca info gini...dan dan nak tinggal komen...ekekeke mana la laki den ni nak ajak bercium-ciuman tuk meningkatkan kesihatan badan...ekekeke tak gitu?

@juera said...

wah glamer jap nma adik terpampang kt situ..hehehehe..sharing is caring^_^