SaYaNG KamO DaN KamOOOOO...!!!!

My HeartBeat

07 July 2010

Pokok Beracun - Keperihatinan Anda Selamatkan Nyawa...!!


Sila perhatikan pokok hiasan ini betul-betul. Jika anda sayangkan anak-anak dan keluarga anda, musnahkan pokok hiasan ini segera. Sekiranya anda menanam di kawasan rumah, meletak diruang tamu atau di tempat letak kereta. Pastikan selepas membaca posting ini segera pindahkan pokok ini ke tempat yang jauh dari anak-anak anda.

Pokok hiasan ini adalah yang sangat beracun boleh mengakibatkan kematian sekiranya anak anda mengigit daunnya. Kandungan racun yang kuat boleh membunuh kanak-kanak dalam masa kurang dari 1 minit. Bagi orang dewasa pula boleh membawa maut kurang dari 15 minit. Bayangkan betapa kuatnya racun yang terdapat pada daun pokok ini. Racun atau getahnya yang masuk ke dalam mata boleh menyebabkan buta.

Kanak-kanak yang suka mengunyah terutama yang berumur 1 tahun ke 3 tahun yang tidak tahu apa-apa mungkin terkunyah daun pokok hiasan ini yang anda letak diruang tamu atau ditempat letak kereta, membawa padah.

Kesan apabila mengigit daun beracun. Lidah akan terus membengkak dengan serta merta dan menghalangkan penafasan. Ini akan menyebabkan kematian kerana tidak dapat bernafas. Sila sampaikan kepada jiran-jiran dan saudara mara yang menanam pokok hiasan ini supaya memusnahkan pokok ini segera.

Pokok ini sering terdapat di pejabat-pejabat dan sekolah-sekolah sebagai pokok hiasan kerana senang dijaga. Ia berasal dari Kenya , Rwanda dan Uganda . Senang tumboh di iklim negara ini. Daun yang besar dan hijau selalu diletak di kawasan taman awam.

Sila maklumkan kerana terdapat kes kematian yang jarang dilapurkan diakibatkan oleh pokok ini. Selalu kes ini diklafikasikan sebagai "food poisoning".

Keprihatinan anda menyebarkan berita ini mungkin dapat menyelamatkan nyawa seseorang.

Sumber: Emel Yahoogroup

p/s : aku pon ader gak tanam pokok nih... tak tau plak bhya smp gitu... anak2 aku kdg tuh suke sgt gentel2 daun pokok nih.... balik karang nak buangla... takut plak...!!


19 comments:

LYaFRINA said...

owhhh.. ye k ni zue???
sbb kat rmh lya kat porch kete kalo x silap pokok ni ada gak..mmg biasa tgk org buat pokok hiasan kan... balik nanti nk tgk betul2 la. kalo ada letgo terus...

fiza said...

betul ker ni..Info sangat berguna ni..Baru jer ingat nak tanam pokok ni..Thanks a lot akak

zue @ annaleeya said...

lya,
zue dpt info nih dari blog aidiena.. zue pon ader tanam pokok nih kt depan umah... kdg2 airel suka sgt duk gentel2 daun tuh... tak tau plak bhya gitu... mmg dah buang semlm... takut kan??? lya pon blik krg letgo terus k.. takut asya main2 plak..

zue @ annaleeya said...

fiza,
akak pon dpt info dari kwn... so, jgn tanam eh..!!

sharing is caring kn fiza...

atty's said...

pokok nie memang cantik kan .tp tu lah ..beracun lak ..kalau ada anak kecik bahaya..

Fieza79 said...

adehh..seb bek takda tanam pokok ni..buang je la dh tau beracun kan...g pon tak cantek mn pon pokok tu...hikk

mamalieyna said...

ye ke kak, haissh byk org suka tanam pokok ni kan..bahaya ghupenye...ish..mintak simpang la budak2 tergigit2 daunnye nih! area umah eina, takde pokok ni..

zue @ annaleeya said...

atty,
mmg bhya kak... saya pon dah buang semlm... anak saya suke sgt duk gentel2 daun.. takutla....

zue @ annaleeya said...

fieza,
mmg dah buang pon... tp ramai org tanam pokok nih sbb senang sgt nak jaga...

zue @ annaleeya said...

mamalieyna,
mmg ramai org tanam pokok nih... kt taman pon akak ingat ader gak... yg akak punya pon, akak dah buang... takut gak airel tergigit nnti... mntak smpang jauh2...

~aSHa~ said...

uish bahaya nye....ingatkan gatal2nye..rupanye leh bawak maut....harus disebarkan ni

zue @ annaleeya said...

asha,
yup asha... tlg sebarkan yer.. bhya tuh...

Dee said...

mak aih..sakit mata tgk tempate zue..torang bebenor..sorry eh..hehehe..

thx for info psl pokok beracun tu..kalo dee harus x kenal..

Dee said...

eh..td merah menyala..skrg dh pink balik..sorry2..tgh godek2 template ye..

Mak Su said...

aik, ada tanam gaks, tapi kebetulan pokok mati sebab tak berbela kot, hehehe

zue @ annaleeya said...

dee,
dah lama tuko template pink nih see.. tp mmg mula2 bkak tuh merah nyala gitu... hehehe...

nnti tlg bgtau kwn2 atau jiran2 yer pasal pokok nih... bhya tuh...

zue @ annaleeya said...

maksu,
nasib baik dah mati kan??? klu tak kena matikan jgk pokok tuh... heheh!!!

Ain said...

kat rumah mak ain banyak sangat pokok jenis nie....

kena inform kalau gini....

zue @ annaleeya said...

ain,
kena bgtau tuh... bhya klu cucu2 balik main... mak akak pon byk pokok nih...