SaYaNG KamO DaN KamOOOOO...!!!!

My HeartBeat

21 January 2011

aku mmg alah dgn RESDUNG... mencikkkk...

mood mmg kureng sgt.... sbb idung dan mata duk berair jer.... pastuh asyik manggil en hashim jer... dgn pale pon pening jerk.... haishhhh... ini seme gejala resdung la.... tulah sape sruh mkn tak berpantang kansss??? skang aku tggung sdiri... huhuhu...

nih punca kelmarin la nih.... aku tetiba jer rasa nak mkn ulam pucuk ubi tuh... apalagi, dah dpt jer aku rebus pucuk ubi tuh, aku panggang ikan..... dannnnnnnnnnnnn..... mkn dgn budu..... perghhhhh.... mmg nikmat tol mkn....... tak pandang kiri kanan dah..... dah lama tak pekena budu nih...

skrg nih, hambek ko... tanggung ar sdiri bila resdung tuh dtg balik.... dgn mata gatal, idung berair.... sgguh2 tak selesa... ckp pon mcm org sengau dah... huhuhu...

bila ngadu kat somi... kunun2 nak bermanja la kansss???? aper dia ckp??? "byk lagik Yang budu kt dapo... klu tak ckup, abg gi beli lagi.. nak ker???" dush dush dush.... rasa bedebuk jer atas muke aku.... bkn nak tlg kita, perli lagi ader.... sakit ati tau... huhuhu..!!

bkn setakat budu jer aku kena pantang.... seafood pon aku kena pantang tau...
mana bulih gini.... buatnya ader yg nak blanjer sotong celup tepung, kerang bakar seme tuh...
takkan aku taknak kanssss???? rugi ar...

pic from google
aku pnah wat rawatan mcm nih... byk kali gak la... skali wat RM40 kot... tp aku rasa tak bape nak jadikla... dahla asap tuh pedih giler... lemas aku....

ni plak ulat resdung.... eiiiiii.... ngeri bila pikir ulat tuh duk dlm idung aku..... tidakkkkkk.....

skrg nih aku cuma mkn ubat yg kat farmasi jer utk kurangkan resdung.... stakat nih oklah.... tp klu aku langgar pantang mkn, mmg abisla.... mcm mana nak pantang??? aku pantang jumpa tau... nak2 plak esok aku nak balik umah mak aku.... konpem akan ader ulam2 yg best kt sana... dan ulam2 itu harus digandingkan dgn budu... mana blh tahan nokkksssss.... huwaaaa....

utk korang yg ader resdung mcm haku nih, blhla cuba petua kt bwh nih.... nnti pasnih aku akan try la ikut petua nih bagai.... aku godek2 kt google tadik....
 
Gejala resdung:

* Hidung tersumbat
* Lendir daripada hidung dan tekak
* Muka berasa sakit dan berat terutamanya pada bahagian antara mata
* Sakit tekak berpanjangan dan berulang-ulang
* Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan akibat gejala di atas
* Gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung dan sebagainya.

Punca resdung:
* Susunan tulang dalaman hidung yang sempit
* Hidung bengkok
* Mandi dan terjun di dalam air yang kotor
* Jangkitan gigi atas
* Ketumbuhan di dalam hidung
* Objek dimasukkan ke dalam hidung, contohnya putik kapas, maik dan kertas
* Tisu belakang hidung yang bengkak terutamanya kanak-kanak.

Komplikasi resdung:
* Jangkitan nanah di sekeliling kawasan mata
* Jangkitan otak (meningitis)
* Sakit tekak yang kronik
* Jangkitan tulang muka
* Memburukkan keadaan lelah
* Berdengkur yang kronik
* Jangkitan telinga dan tonsil, terutamanya kanak-kanak
* Alahan hidung atau hidung sensitif
* Selesema biasa yang melarat.

Diagnosis:
* Skop hidung untuk melihat punca resdung
* Skan CT hidung dan sinus untuk melihat rongga-rongga yang terlibat dan kawasan putih menandakan lendir atau dipenuhi nanah

Rawatan:
Berdasarkan gejala pesakit dan hasil diagnosis, rawatan bersesuaian akan disyorkan.

* Antibiotik (10 hingga 14 hari bagi resdung akut)
* Ubat selesema
* Dekongestan; ubat titis atau semburan hidung
* Pembedahan hanya akan dipertimbangkan setelah rawatan-rawatan lain tidak berkesan ataupun jika ada sesuatu yang menghalang sinus dan ia tidak dapat disembuhkan dengan ubat-ubatan.

Tip mengurangkan resdung:

* Bagi pesakit yang mempunyai alahan hidung disarankan agar tidak menyapu rumah tetapi menggunakan vakum atau mop
* Elakkan makanan yang boleh menyebabkan alahan

Setiap individu alah kepada makanan yang berlainan terutamanya ramai orang yang tidak boleh memakan makanan laut yang kaya protein atau belacan

* Banyakkan berehat. Berbaringlah menggunakan bahagian badan yang membuatkan anda bernafas dengan lebih baik kerana ia berupaya melegakan resdung

* Hirup sup atau cecair yang panas dan minum banyak air

* Lap muka anda dengan menggunakan tuala yang dibasahkan dengan air suam ataupun melakukan pernafasan wap

* Jangan menggunakan semburan hidung dekongestan lebih dari tujuh hari. Jika tidak, bengkak di dalam sinus akan menjadi lebih teruk selepas anda memberhentikan penggunaannya

* Bilas saluran sinus menggunakan larutan salina yang boleh didapati di farmasi

* Anda juga boleh menggunakan ubat-ubatan seperti acetaminophen dan parasetamol untuk merawat kesakitan

* Berbincanglah dengan doktor anda sebelum mengambil ubat demam kerana sesetengahnya boleh memburukkan gejala resdung ataupun menimbulkan lain-lain masalah.

nak tau lagi info pasal resdung???? korang baca SINI

17 comments:

Fieza79 said...

kita dilanda masalah yg sama zue..huhu tak selesa selesema dan sakit tekak...

fieza dh klik HB..

ciK mOt ©™ said...

kak zue...kita pun ada resdung jugok....

e.l.i.z.@ said...

hehehhe ore kelate ko make budu ni?
eli ore kelate pun x behi budu heheh

eli ajin gok wat rawatan resdung hop asap² tu..x tubik gapo pun..lemas sbb asap tu ado la

mamalieyna said...

ada resdung kena betul2 pantang kan kak..silap sket je, haa terima la padah, betoi la en suami akak ckp tu..ngeee...larikssss..hehe..gurau jer!

hope makin ok ye pasni..huhu..cian akak!

mamaaedrean said...

eh betoi ker tuh ulatnyer.... eeeeeeeeeeeeeee.... eb pn resdung gaks

LYAfrina said...

resdung,,, kalo dibiarkan koho teruk jd nyer.. fain ada msalah resdung truk.. kalo mkn seafood..mata tu merah nyala+ bengkak..

dulu b4 kawin lya xleh mkn udang..kalo makan.. bibir jadi tebal n seksis mcm kena cocok botok jer, jd bengkak.. smpai ponteng blajo.. hhahaa

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis said...

good info la kak, resdung ni kalo nak diikutkan semua orang ada kan cuma sikit atau tak je, heartbeat untuk airel

SyidaGorjes said...

ulat resdung?
macam geli je bila ada hidupan lain dalam organ badan kita.
napelah ko bedal makanan tu kak?
moral of the story:berpantang makan itu ada kelebihannya =)

Zue AnnaLeeya said...

fieza,
mmg seksa klu jadi gini kan???

tenkiu klik hb...

Zue AnnaLeeya said...

cik mot,
gengla klu gitu... tp kena pantang mkn ler.. huhu..

Zue AnnaLeeya said...

eliza,
kito oghe ganu... mok ayoh oghe besut... jadi gak supo yo jo kea...

kito gak behi benar budu... lalu jo nok makea... hehehe...

Zue AnnaLeeya said...

mamalieyna,
eina pon geng dgn somi akak eh??? owhhh... mmg nak kena nih... hehehe...

pasnih mmg kena pantang sgguh la...

Zue AnnaLeeya said...

eb,
tu ar pasal... ngeri tgk ulat tuh kan???

Zue AnnaLeeya said...

lya,
sama ar mcm k.zue nih lya.. klu mkn seafood mmg bengkak mata... pastuh berair jer... seksa sgguh...

Zue AnnaLeeya said...

anje,
haah kan anje... mencegah lebih baik dari berubat kan???

tenkiu klik hb utk airel...

Zue AnnaLeeya said...

syida,
haah kan???? ngeri bila bygkan ulat tuh duk dlm bdn kita... bkn sekor tau...

ok dik.... pasnih kena pantang mkn.. huhu..

armouris said...

lagi info tentang resdung di SIHAT SELALU - Komplikasi dan Tanda Resdung (Sinusitis)