SaYaNG KamO DaN KamOOOOO...!!!!

My HeartBeat

07 September 2011

jom bako lemang....!!


salam....

blom lagik citer psl raya.... tp citer sblom raya....
yerlah sblom citer raya, kita abiskn dlu citer yg seblom kan????
klu peram nanti, basi plak... hehehe....

nih citer hari last pose tulah.... masing2 mmg sebok wat persiapan raya.....
dan yg buatkan kami adik bradik teruja sbb raya thn nih abah nak wat lemang...
wahhhhh.... sgt sonot... dah lama tak bako lemang ramai2 nih.....
3AZ tuh pon sama... kemain lagik...
yerlah diaorg tak pnah tgk org bako lemang kan???

malas nak bebel2 pagi nih..... tgk gambo jerlah....
tp tak byk gambo pon, sbb sebok duk siapkn ape yg patut.....

 
abah aku duk bersihkan buluh lemang tuh.... nak harapkan anak2 dan menantu, sorg pon tak reti... hahaha....

ma plak duk perah santan utk wat lemang..... aku plak tukang menyenap gambo sblom mengambil tugas menyiang daging... hehehe....

tugas2 mengisi beras pulut dilakukan oleh adik2 dan menantu lelaki.... anak dan menantu pompuan jadik kamerawumeng.... hahaha.....

airel yg teruja... sblom nih tak pnah tgk kan????

tgk molek.... penuh dok agi beras pulut tuh???? pahtu abah royak sruh ketuk2 sket buluh tuh, bagi beras pulut tu mampat....

model lemang tak berbayor.... ehehhhh..... sedang mengangkut lemang utk di bako plak...

airel sebok posing kt sini.... dan menyebok jgk masa org bako lemang... huhu...

abg ngah muka masham nih nape???? sbb ummi paksa amik gambo... hahaha.....
lemang terpksa bako kt dpn sbb masa tuh cuaca mcm nak ujan.... yerlah klu nak bako kt blkg kene psg khemah bagai plak kan???? snang citer, bako jer kt dpn....

proses bako... kita bakooooo...... heheh...

abah jadi ketua bab2 bako lemang nih.... nak hrpkan anak2 dan menantu, takut mkn lemang hangus plak... hehehehe.... yerlah, tak biasa kan????

lemang dah hampir masak..... start bako lepas zohor dlm kol 2 ptg gitu.... lemang masak dlm kol 9 mlm.... phewwwww..... berpeloh2 yg tukang jaga api.... sape lagi yg tkg jaga api kan???? incik somiku dan adik2 lelaki aku ler.... abah tukang pantau.... hehehe.... 

lemang terbaekkkk.... mmg puashati makan.... tak mentah dan tak hangus pon.... aku pnah beli kt tepi2 jalan tuh... mak aih mmg tobat takmo beli dah.... dahla hangus, mentah plak tuh..... huhuhu... nyesal beli... 

cuma satu tmpat jer klu nak beli lemang sedap kt ganu nih.... Lemang Kijal.... seme org tau lemang kijal mmg terbaek dan sedap.... klu korang dtg pantai timo try la beli... mmg takkan nyesal punyer.... cehhhh... pomot ganu lagik... dah anak ganu kan???? ekekekekkk....

notajari : oklah.... aku nak kuar carik makan jap.... ingat nak pose, tp tekak aku rasa loya2 dan mual sgt.... huhuhu... apakah????? heheheh....

16 comments:

♥cikmOt♥ said...

adehh...terbakar hati nengok lemang akak ni...

nak sikit...ada lagi dak...hehehe...

cheqna said...

ngandung kak zue??
hahahahaha
lemang kijal beng cakap banyok r memang sedap =)

LYAfrina said...

dapnyer...
dok pnoh ade pgalaman buat lemang gni..
msti merioh sgt ork... lya tgk kat kijal tu j la .. org jual lmang tu

Lina said...

hehehe cite2 sblh atas tu dah x brape menarik bile baca ayat last tuh...apakah akan menyusul kak zia haha

atty's said...

ni yg ngidam lemang lagi nie

Masni Syafie said...

wah sedapnye lomang depa nih

masih ade lagi ker? hehe..

selamat hari raya =)

MamaYatie said...

bestnya buat lemang berjemaah...
kami biasa la, kalo balik ganu buat ketupat, balik perak br buat lemang..hehee

fazilzura said...

thn ni weols x bape beli sgt lemang , psl dok teruja dgn ketupat palassssss

Ena said...

kak,

ena nye tekak ni tingin sangat nak makan lemang.. aritu masa raya tak sempat rasa.. uhuhuhuh..

Diamilikku said...

lemang kijal memang terbaik woookkk :)

ieda said...

wah2 dikk sedapnyaa nampak lemak je bila dah masak kan .. nak2 buat sendiri nie .. masin semua cukup ! ..

kat pekan kami balik aritu sebatang rm 10 dikk huhuh sedih .. nak makan punye pasal beli jugak 3 btg huhuhu

~Siti Hajar~ said...

waaa lemang terbaekk dr ladang, buatan sndiri lg tu...

Sy pnh beli lemang, blk2 buka bterabur beras, huh! buat naya kat org je..huhu

eB ezrin said...

pengalaman best tuh kan? eB suker.. tapi x reti gaks ;p

Fieza79 said...

mesti meriah kan zue bako lemang ramai2 mcm tu...

terliur dn rasa lapor nak mkn lemang..nak pi cari la hehee

mamalieyna said...

behnye bako lemang~ jeles..hu~

~izan~ said...

tu dia..ada ratu lemang.kiri kanan pegang lemang hehe..

kami tak jumpa pun lemang berbatang2 mcm ni,jumpa dlm pinggan je dh siap potong kat rumah org hihi