SaYaNG KamO DaN KamOOOOO...!!!!

My HeartBeat

02 December 2011

fakta tentang bayi yg baru lahir...

salam...
tadik duk jalan2 umah kwn2.... sggah umah Nad aka MamaZakwan....
tertarik plak dgn entry nad psl info baby baru lahir....
yerlah kan, klu dah sama2 membuyung nih, suker perkara sama jerlah...
mesti duk baca psl baby jerk.. hari2 duk menggugel info psl beby...
wlupon dah nak masuk anak yg ke-4, tp tak salah kan klu tambah lagik ilmu... tak gitu????
akak mtk share yer nad... td dah mtk izin... hehehe....

olorrr.... tomeinya titun.... pic pjm incik gugel....


16 FAKTA TENTANG BAYI BARU LAHIR YANG ANDA MUNGKIN TIDAK TAHU

# Bayi tiada kepala lutut. Ia tidak membentuk sehinggalah bayi berusia 6 bulan

# Bayi tiada air mata. Mereka menangis dan menjerit tetapi air mata sebenar tidak wujud sehinggalah bayi berusia 5 minggu

# Mereka mempunyai lebih tulang. Orang dewasa mempunyai 206 dan bayi pula 300 tulang. Kebanyakan dari tulang tersebut bercantum semasa bayi membesar

# Empat dari 10 bayi mempunyai tanda lahir

# Bayi mempunyai deria bau yang kuat. Boleh mengenali bau badan ibu sebaik dilahirkan.

# Penglihatan bayi kabur sebaik sahaja dilahirkan

# Rambut bayi yang tumbuh semasa dalam rahim ibu akan gugur beransur ansur dan digantikan sepenuhnya oleh rambut baru apabila berusia 6 bulan

# Bayi baru lahir secara genetiknya mempunyai deria bunyi yang kuat. Boleh membezakan bunyi-bunyian dan boleh mengenali suara ibu serta merta semasa dilahirkan

# Deria rasa bayi masih tidak berbentuk sepenuhnya semasa lahir. Tidak boleh membezakan rasa seperti manis atau masin dengan baik

# Jantung bayi baru lahir berdenyut diantara 120-160 degupan seminit berbanding dengan degupan jantung orang dewasa iaitu 60-80 seminit

# Bayi bernafas lebih cepat iaitu 30-50 nafas seminit berbanding dengan orang dewasa 16-20 nafas seminit

# Berat bayi bertambah 2 kali ganda dari berat semasa lahir pada usia 6 bulan

# Mendengarkan muzik klasikal menambah kepintaran bayi

# Bayi baru lahir tidur 15-20 jam sehari

# Bayi cuma mempunyai satu lapisan kulit sebab itulah ia akan alah dan kemerahan dengan senang kepada losyen wangi, sentuhan kasar, gigitan serangga dan sebagainya

# Bayi mempunyai kebolehan menyelam sebaik dilahirkan tetapi kebolehan tersebut akan hilang dengan cepatnya


sekadar selingan....  gambo Airel masa seminggu dilahirkan....
geram tgk moncong tuh.... tak sabo nak cium bau wanginya beby....
dah tak lama dah nih.... hari nih usia kandungan aku dah 19 minggu.....
lebih kurang dlm 20 minggu jerk lagik.... smoga dipermudahkan..... aminn...

notajari : mak buyung tgh ngidam nak tgk ombak rindu.... mau tak ngidam.... sana sini situ org duk citer psl ombak rindu jerk.... haishhhh... xleh jadi nih....

9 comments:

Salina@IbuAqil said...

Alolo muncung dia..
Comelnya!!
Nak teom!! ;)

@}--niEra-- said...

ngidam tu baek g tgk cpt..tk rugi...=)
teringinya nk bby gak..mntk tlg doakan sy yer =)

Cik Rose Cute said...

tengok baby geram jer hihihi

~Siti Hajar~ said...

Byknyer fakta yg kita xtau ttg bayi kan...thx 4 sharing k.zue..xsabar nk tgu tgk bb k.zue...hehe

ieda said...

last pic ingatkan bb zue .. bilee maseee lak ko nie bersalin ekekke :)

fieda said...

tu la zue..ni pun dah lama tak main dgn dgn baby tetiba rasa teringin plk nak peluk dan cium baby...

~aSHa~ said...

nanti kak kalo dah masuk keje mcm sy setelah lama mengulit si kecik bila dah lahir nanti...pasti rindu berombak2...tak yah gi tgk ombak rindu plak..ahahhahaa


bau ibu walau masam2 busyuk...tetap wangi bagi si baby..ehehhehehehe...hari2 duk bawak ketiak mama

wan nurul hezrina said...

aahkan kak..mmg sedap toll bau baby=)nurulpun baru 4 bulan buat kuar sarah dr oven.hehe

sueshe said...

bau baby yg bru lahir mmg beshh sgt2..
bau baby yg da besar pon beshh..walaupon mashemm2 tapi tetap nak cium gak kan??
huhhhu..tetibe rindu bau bb yg bru lahir..
mohon share kat blog sy ea..