SaYaNG KamO DaN KamOOOOO...!!!!

My HeartBeat

01 June 2011

Airel demam dan misteri nusantara....!!!

balik kg kali nih airel demam.... sebenarnya hr jumaat tuh lg airel demam... tapi xdelah teruk sgt, cuma dedar2 jerk... jumaat tuh pon aku keje 1/2 hari jerk... airel plak aku bwk ke opis.... masa kt opis pon airel mmg duk diam jerk.... yerlah bdn tak larat sgt kan???? tp bila dah bg mkn ubat, nmpak ok sket....

 ptg jumaat tuh aku balik kemaman..... bdn airel plak bila dah masuk ke mlm, makin panas plak... bibir tuh smp merah sbb panas.... mkn pon tak lalu... kesian aku nengok.... bdn pon dah cengkung sket.... smp mak aku pon tegur, napelah cucunya kurus sket skrg nih... huhuhu..... mlm tuh pas bg ubat airel tido.... pastuh aku jelum kepala airel dgn air dan daun bunga raya nak bg sejuk sket....

budak yg demam.... tp jari tetap dlm mulut....

ok... semlm aku ckp ader citer misteri nusantara kan????? mmg meremang bulu roma aku tau... sblom nih tak pnah terjadi kt kakak dan abg ngah... tp bila terjadi kt airel nih, seram jgk aku..... mau tak seram, dua mlm berturut2 airel meracau yg bukan2..... tp yg aku pelik tuh, klu siang hari, airel kemain aktif tau... bdn pon tak panas.... tp bila masuk mlm jerk, mesti airel demam...... nape yer???

malam sabtu tuh, airel mmg slalu tersedar dari tido... tgh syok2 tido, tetiba airel nangis... nangis punyalah kuat..... tapi bila aku tepuk2, airel tido balik..... pastuh airel tersedar lagik, nangis2 pastuh terus bgn berlari menuju ke dapur sambil panggil "ummi, ummi"..... bila aku pegi dekat airel dan ckp, " nih ummi dik.... adik, ummi nih"... tp airel mcm tak kenal aku, airel tetap nangis sambil panggil ummi tuh byk kali..... mak aku pon terbgn sbb airel nangis punyalah kuat... tak pnah dia nangis mcm tuh... airel mcm ketakutan gitu.... pastuh bila airel nmpak jerk mak aku, dia terus berlari dan peluk mak aku.... peluk mcm org ketakutan gitu.... pastuh bila aku pegi dekat dia baru dia terus panggil aku, ummi dan mtk aku dukung.... tadik tuh, airel mcm tak kenal aku tau.... lepas airel dah reda sket, aku tidokan airel....

pastuh kan, masa aku duk tepuk2 airel tuh, tetiba airel ckp, "ummi, makcik kakak tu"... sambil tu airel panggil nama "makcik kakak, makcik kakak", dgn suara yg mendayu dan lembut sgt tau... bkn skali airel duk panggil nama makcik kakak tuh, tp byk kali jgk.... bila aku ckp, "mana ader makcik kakak dik.. tido yer"... tp airel terus ckp, "tuh makcik kakak", smbil jari telunjuk airel tunjuk ke pintu besar umah pastuh airel senyum2..... hadoiiii.... mau tak meremang bulu roma aku... masa tuh dlm kol 3 pagi klu tak silap... aku plak mmg tido kt ruang tamu jerk klu balik kg..... pastuh, aku tepuk2 airel, mata aku pejam tau.... takut aku... mmg seriau sgguh.... sib baik pastuh airel dah tak meracau dan lena smp pagi.... tp aku mlm tuh, mmg aku tak lena sgt, tido2 ayam jerk.... huhuhu....

mlm ahad plak.... airel meracau lagik.... selalu tersedar tido dan nangis..... bila aku pujuk2, airel tido balik..... masa tuh lebih krg kol 2 pagi gitu.... masa tuh, abah, adik aku dan incik somi duk mengadap tv lagik sbb mlm tuh kan ader perlawanan bola antara MU dan Barcelona kan???? tp pagi tuh, abah aku citer, masa tgh tgk bola tuh, airel tetiba bgn dan terus menuju ke dapo, tp tak nangis tau...  abah aku ikut airel ke dapo, tp airel mcm terpinga2 gitu... pastuh abah aku pujuk dan dukung airel dan tidokan dia balik.... tak taulah nape airel suker sgt menuju ke dapo tuh... tp aku mmg tak sedar sgguh masa tuh, incik somi pon mmg dah lena diulit intan.... agak2nya airel nmpak atau tgk ape yer????  haishhh... mmg seram tau... aku tak reti nak citer kt korang.... tp nih mmg pestaim berlaku kt aku...

pagi ahad tuh, abah aku terus bwk pak ali dtg umah utk tgkkan airel... pak ali tuh mmg taulah bab2 gini... pak ali bg air tawar utk bg airel minum dan mandi.... pastuh bg airel pakai gelang drp benang kt lengan.... sebenarnya hr ahad tuh, abah aku tak bg aku balik lg sbb takut airel meracau lagi... tp bila tgk suhu bdn airel dah tak panas sgt, aku balik jgkla... tp Alhamdulillah, masa kt umah aku, airel dah tak meracau lagi....

kdg2 bkn nak percaya sgt dgn mende gini kan???? tp bila dah terkena diri sdiri, baru kita tau kan mcm mana???? lgpon bknnya kita pegi carik bomoh yg mengarut2 tuh... tp bomoh yg mengamalkn perubatan tradisional yg berlandaskan Islam...  Alhamdulillah, skrg nih airel dah kebah demam..... risau jgk takut tak kebah, dahla hr sabtu nih nak pegi kedah..... huhu...


12 comments:

mamalieyna said...

aduh kak, eina yg membaca citer akak ni pun leh meremang bulu roma..taktau la camna, kalau di tmpt akak., huu mintak simpang~

benda2 gini mmg tak dinafikan ada..seb baik ada tmpt untuk merujuk ye kak, kalau tak..huu~ sian si anak..kita pun seram..

airel dh sihat kan, hope takde yg menggnggu lagi..Amin..

cheqna said...

ayork..moga2 airel dah sihat sepenuhnya dan tak meracau lagi...

Lina said...

emmm seram jg klu jd gitu...ari tu anak sy yg sulung pun demam cam tu jg...waktu malam nak ke subuh tu panas giler suhu badan...pas tu meracau...bila siang dedar2 jer

smoga airel cpt sihat yer

sha a.s said...

get well soon :-)

fazilzura said...

fuhh naik bulu rome ku..

kalau gitu , org ckp kene ' ketegur' .. gitu ler, mmg budk akan demam jgk ..
sib baik sempat berubat ..

Ummi Eisya&Amani said...

seram gak baca..tapi alhamdulillah..dah ok..

Diamilikku said...

uikksss biar betiq ka...takutnya baca..serammmmm...mujurlah airiel dah okay...alhamdulillah...

sarah-najwan said...

aduh..kalu akak kol 3am..anak meracau sbut gtu..takut weh...nak2 siap tunjuk2 lagi..huhu

apa2 pun ..akak doakan airel cpt baik dan segar...nyaknyo ko mok dio tu..huhu

~Siti Hajar~ said...

seram gak citer k.zue nih, budak2 ni mmg blh nmpk benda2 pelik nih, mintak simpang la dr terjadi lagi kan..

ieda said...

aduhh zue .. meremang bulu roma akak .. mgkin sbb ariel demam kuut bdn panas selalu benda2 mcm tuu bila bdn lemah mudah dekat , specially budak2 .. huhuhuh

~izan~ said...

ala cian anak akak..izan pun takot baca citer akak ni..bdk2 ni selalu nmpk je bnda2 yg kita tak nampak...semoga cepat sembuh yer yang..

Dee said...

seram gak dee baca..moga airel dah sembuh sepenuhnyalah ye zue..

zue..dee tak pos lagi fm kuching sbb nak add something..tungguuuu...hihihi..